Dzieci i kolory

Do tej pory nie poruszałam tematu sensoryki na swoim blogu. Dzisiaj postanowiłam wprowadzić kolory. Jak nauczyć 2-3 latka poszczególnych barw? W jaki sposób można pomóc starszemu dziecku utrwalić zdobytą już wiedzę z zakresu kolorów i odcieni? Czy nadal będzie to zabawa dla dzieci?

M. Montessori zaproponowała wiele sposobów odnośnie przekazywania wiedzy. Słyszeliście o tabliczkach?

tabliczki_koloroweTo są tabliczki kolorowe z odcieniami dla starszych dzieci. Zabawa nimi polega na dopasowywaniu takim jak w memorach (identycznych tabliczek) bądź ułożeniu ich w odpowiedniej kolejności jeśli chodzi o odcienie danego koloru. Można je wykonać samemu!

Mogę w tym miejscu zaproponować również lekcję 3-stopniową, zacznę od tej dla najmłodszych.

Polecam przygotować 6 takich tabliczek z ich odpowiednikami, czyli łącznie 12. Na początek trzeba wybrać kontrastowe kolory żeby widoczne były różnice między nimi. 6 kolorów początkowych to:

  • biały
  • czarny
  • żółty
  • czerwony
  • zielony
  • niebieski

Ważnym elementem na danej tabliczce są białe marginesy. Za nie trzyma się całość żeby dzieci widziały dokładnie kolor. Najpierw drodzy rodzice lub nauczyciele zasiądźcie przy stole z malcem (przypominam po lewej jego stronie jeśli dziecko jest praworęczne) i pokażcie mu tabliczki określając poszczególne kolory. Następnie karzcie dopasować identyczne.

Krok 1. Kojarzenie tego co widzę z nazwą:

“to jest kolor czerwony”/ “to jest kolor niebieski” (polecenia pomocnicze: połóż tabliczkę czerwoną na środku stolika, połóż tabliczkę niebieską na krzesełku, najpierw rozlokowujemy tabliczki w zasięgu wzroku dziecka)

Krok 2. Poznawanie przedmiotu według nazwy:

“ daj mi kolor czerwony “/ “ daj mi kolor niebieski” (polecenia pomocnicze: daj tabliczkę czerwoną tacie/koleżance, połóż tabliczkę niebieską za sobą/na komodzie/na dywanie, tutaj już rozlokowujemy tabliczki nie tylko w zasięgu wzroku dziecka)

Krok 3. Przypominanie nazwy według przedmiotu

“co to jest?” (polecenia pomocnicze: przynieś w tym kolorze jakieś inne rzeczy i nazwij go)

Ważne jest żeby po każdym etapie poprosić dziecko aby z powrotem przyniosło wszystkie tabliczki na stolik, z którego je zabierało. W ten sposób kształcimy poczucie porządku.

Dla tych, którzy chcą zrobić sami takie tabliczki miła niespodzianka -> tabliczki_kolorowe 🙂

Jak wam się podobają?


Zapraszam do KOMENTOWANIA
POLUB uczacinaczej.pl na FB
↓ aby być na bieżąco ↓

A może coś dla Mam...? 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *