Wodomania – pierwsza zabawa dydaktyczna na moim blogu

„Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia do sześciu lat. Jest to czas, kiedy formuje się inteligencja człowieka i nie tylko ona, ale całość jego zdolności psychicznych.” (M. Montessori)

Po raz pierwszy na tym blogu ale zapewniam, że nie jedyny napiszę: NIE BÓJCIE SIĘ POZWOLIĆ MALUCHOM UCZESTNICZYĆ W ŻYCIU DOROSŁYCH!

M. Montessori  widząc dzieci skoncentrowane na danej czynności określiła ich stan jako spolaryzowanie uwagi. Czy ktoś z was widział dziecko nie lubiące „papłać” się w wodzie? Ja nie! Za oknem idealna pogoda by móc pobawić się cieczą.

przelewaniewody

Powyżej widać zestaw małego odkrywcy 🙂 Do zabawy mogą być wykorzystane różnego rodzaju naczynka. Jeśli dziecko pierwszy raz będzie miało do czynienia z przelewaniem polecam dać mu choć jeden dzbanuszek z dziubkiem, ponieważ ułatwi mu to pracę. Ważnym elementem na tacy jest gąbka, która przyda się w momencie wylania H2O. Maluch będzie mógł szybko skontrolować efekt swojej pracy i zetrzeć rozlaną ciecz. Im więcej naczyń, tym więcej frajdy i uciechy z przelewania.

Prosta czynność a ile potrzeba wysiłku by zrobić to bezbłędnie. Takie ćwiczenia zaowocują samodzielnością dzieci, jeśli chodzi o nalewanie sobie napojów, podawanie mamie herbatki, podlewaniu roślin itp. W tym miejscu pojawia się też zadanie dla dorosłych: możecie opowiedzieć dziecku o stanie ciekłym cieczy, dopasowywaniu się wody do różnych kształtów, przezroczystości H2O. Dla nas to oczywiste ale czy dla dziecka 2-3 letniego?

POLECAM: Najpierw pociesze pokazać jak prawidłowo wykonuje się przelewanie. Zasiądźcie przy jednym stoliku. Ty po lewej stronie dziecka. Krok po kroku pokaż jak przelewać by nie wylać. Nie mów tylko powoli kontynuuj czynność. Niech padnie pytanie z Twoich ust czy chcesz spróbować? Oddaj dziecku wszystkie pomoce. Staraj się nie reagować na pierwsze krople poza tacą – trudne ale możliwe 🙂 Daj malcowi „wolną rękę”. Pogoda jest taka piękna, skorzystajcie z niej. Możecie przelewanie wykonywać na dworze.

Dzieci powyżej 3 roku mogą szybko opanować sztukę przelewania. Utrudnijmy im zabawę. Kolejny level to zaznaczenie na naczynkach dokąd mają nalać ciecz czy danie im lejka.

przelewanie_2_level

DLA CIEKAWSKICH: Pamiętacie jak farbuje się wodę? Potrzebna jest tylko bibuła i mamy kolorową ciecz. Trzema podstawowymi barwami są: czerwony, niebieski i żółty. Na te kolory zafarbujcie wodę i odkryjcie jakie możecie kolory sami otrzymać.

podstawowe_kolory

Mała podpowiedź dla rodziców:

Żółty + niebieski = zielony

Żółty + czerwony = pomarańczowy

Czerwony + niebieski = fioletowy

Pogoda za oknem sprzyja również wytłumaczeniu 3 stanów skupienia wody.

Woda to ciecz, która ma wyjątkowe właściwości. Może być gazem jako para wodna, może być cieczą jako zwykła woda oraz może być ciałem stałym jako lód. I tu zadanie dla rodziców, ponieważ powinni oni przygotować gorącą, parującą wodę, wodę w kubku i lód w kostkach by unaocznić dziecku jak dokładnie te stany skupienia wyglądają. Stworzycie takie małe, własne laboratorium 🙂

Jak na jeden raz to chyba wystarczająca dawka informacji. Bawmy się opowiadając dziecku o otaczającym nas świecie! Piszcie czy pomysł się podoba i czy go zrealizowaliście.


Zapraszam do KOMENTOWANIA
POLUB uczacinaczej.pl na FB
↓ aby być na bieżąco ↓

A może coś dla Mam...? 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *